Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
Vilkår
Det er Godsinlösen Nordic AS ("GIAB") som driver nettstedet Returhuset.no og det kommersielle merket Returhuset.
Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om Godsinlösen Nordic AB finner du på Returhuset.se under «Om oss».
We Reuse
Samtlige produkter som er merket med symbolet «WE REUSE» er sirkulære produkter som vi forlenger livet på. Dette er produkter vi får inn gjennom våre samarbeidspartnere som f.eks forsikringsselskap, returer fra e-handelere, transportskader fra logistikkfirmaer, gjenglemt gods på logistikkterminaler eller stjålet gods fra politiet.
Mange av disse produktene er helt nye, men kan ha skader eller mangle originalemballasje. Brukermanuel er tilgjengelige på de produkter der det er angitt i produktteksten. For å minimere svinn, tar vi på Returhuset inn, kvalitetssikrer og selger disse merket med «WE REUSE». Er produktet skadet blir det reparert eller rekondisjonert før salg. For at du som kunde enkelt skal forstå hvilken tilstand produktet har, bruker vi tilstandsgraderinger fra «A+» til «C» dersom produktet ikke er nytt. Splitter nye produkter selges også i vår nettbutikk, disse har tilstandsgradering «NY».
Les mer om symbolet «We Reuse» her.
Generelt
Følgende vilkår gjelder når du kjøper på Returhuset.no.
Ved kjøp på Returhuset.no, må du som kunde være 18 år eller eldre. I henhold til norsk lov aksepterer vi ikke kredittkjøp for personer under 18 år.
Når du kjøper på Returhuset.no, inngås en avtale mellom deg som kunde og Returhuset. Vi forbeholder oss retten til i enkelte tilfeller å nekte eller endre en kundes bestilling, for eksempel hvis kunden har oppgitt feil personlig informasjon. Alle priser som vises i nettbutikken er inklusive moms, toll og andre lignende avgifter. Fraktkostnad og totalpris vises i kassen.
Bestilling
Når du foretar et kjøp på Returhuset.no, godtar du de generelle vilkårene. Ved å godta vilkårene våre godtar du at du har fått tilgang til informasjonen om personlig informasjon og godtar bruken av personlig informasjon og informasjonskapsler i samsvar med vår personvernpolicy. Når bestillingen er fullført, vil du motta en ordrebekreftelse sendt til e-posten som er oppgitt ved bestilling.
Betaling
Sammen med Klarna Bank AB tilbyr vi betalingsalternativer nedenfor der betaling skjer direkte via Klarna.
Hvis du velger å betale med faktura, vil fakturaen bli sendt ut via e-post når bestillingen din er sendt fra oss. Hvis du ikke har mottatt faktura, kan du se i søppelposten din, da den noen ganger kan forveksles med spam, ellers kan du kontakte vår kundeservice info@returhuset.no.
Faktura
Privatpersoner tilbys en betalingsperiode på 14 dager. Fakturaen sendes til e-posten som er oppgitt når du bestiller den dagen vi sender bestillingen fra lageret vårt. Du har da 14 dager på deg til å betale fakturaen. Vilkårene for betaling innen 14 dager finner du her.
For å kunne betale med faktura, må bestillingen sendes til din registrerte adresse, og du må oppgi fullstendig personlig informasjon.
Ved sen betaling tilkommer et gebyr på 35 NOK. Skulle ikke betalingen skje, vil saken videreføres til Klarnas inkassoselskap og lovpålagt inkassogebyr vil bli lagt til.
Betal nå
Direkte bankoverføring som kobles til din nettbank. Kontoen din blir belastet omtrent to dager etter at du har gjort et kjøp eller bestillingen er sendt fra oss. Mer informasjon om å betale direkte finner du her.
Konto
Klarna Konto er en kontokreditt gitt av Klarna og som gir kredittakeren muligheten til å dele opp betalingen av sine kjøp månedlig med minst 1/24 (minimum 95 NOK) av det totale utnyttede kredittbeløpet eller i samsvar med vilkårene som ble godkjent i kassen. For mer informasjon om Klarna-kontoen, inkludert generelle vilkår og betingelser og standardisert europeisk forbrukerkredittinformasjon, klikk her.
Transportskader
Om du skulle oppdage skade på emballasjen eller produktet ved mottak av bestillingen, må dette informeres til sjåføren ved levering. Merk at ansvaret for produktet overgår til kjøperen når produktet er mottatt og anerkjent. Hvis du oppdager at varen er skadet i leveransen ved oppakking, må du gi beskjed til Returhuset innen 2 virkedager. Ta kontakt med oss på info@returhuset.no for å få hjelp med saken din. Vennligst dokumentere skaden med bilder og vedlegg i e-posten din til oss for raskere behandling av saken din. For mer informasjon om levering, les vår «Leveringsinformasjon» her.
Angrerett
I samsvar med loven om fjernkontrakt har forbrukeren i spesifiserte tilfeller rett til å trekke seg fra et kjøp ved å sende inn produktet eller gi beskjed til oss i Returhuset innen 14 dager fra den dagen forbrukeren mottok bestillingen. Hvis du angrer på kjøpet, vennligst kontakte oss på info@returhuset.no.
Angreretten gjelder ikke for følgende varer:
- Varer med brutt forsegling som av hygiene eller helsemessige årsaker ikke kan returneres. F.eks undertøy, in-ear hodetelefoner, kosmetikk, tannbørster, barbermaskiner, fotbad og lignende produkter.
- Forbruksvarer som åpnede batterier og livsmiddel.
- Digitalt innhold som dataprogrammer der forsegling er brutt. Også tekniske forseglinger som serienummer.
- Digitalt innhold som leveres på andre måter enn på en fysisk måte, for eksempel gavekort, spill, dataprogrammer der tilgang er ved nedlasting fra eller streaming.
Hvis du som kunde har angret på et kjøp gjort på Returhuset.no, må kunden innen 14 dager etter mottak av bestillingen, kontakte oss på info@returhuset.no. Hvis du angrer på kjøpet, er du som kunde ansvarlig for returfrakten, med mindre annet er oppgitt. Du som kunde er også ansvarlig for at produktet returneres i emballasje og ankommer oss uskadet, og at produktet blir sendt innen 14 dager etter at du kontaktet oss. Dette gjelder også pakker som ikke blir hentet og dermed blir sendt i retur. Husk å lagre kvitteringen på retur forsendelsen.
Returadresse:
Returhuset.no
c/o Godsinlösen Nordic AS
Stanseveien 13
NO-0975 Oslo
Hvis produktet ikke returneres i uendret tilstand, dvs. at produktet eller originalemballasjen er skadet eller mangles, og produktet har blitt brukt mer enn nødvendig for å bestemme egenskaper eller dets funksjon, trekker vi et beløp som tilsvarer produktets verditap sammenlignet med produktets opprinnelige verdi. I disse tilfellene vil du bli kontaktet og informert om dette.
Så snart vi har mottatt returen og sjekket den, registrerer vi en refusjon på produktet via Klarna som utbetales innen 30 dager. Refusjonen skjer via Klarna, og pengene blir satt inn på samme konto som du betalte for bestillingen din. Har du betalt med Klarna faktura korrigeres beløpet automatisk på fakturaen. Produktretur og tilbakebetaling skal skje uten unødig forsinkelse. For mer informasjon eller spørsmål gjeldende tilbakebetalien, vennligst kontakt Klarna: https://www.klarna.com/no/kontakt-kundeservice/
Tvist
Ved en eventuell tvist kommer Returhuset til å følge allmenn klagenemda for reklamasjonssaker.
Garanti og reklamasjon
Reklamasjon
Hvis du har mottatt et defekt produkt/element, vennligst kontakt oss via e-post på info@returhuset.no. Ved klager gjelder forbrukerloven som innebærer at forbrukeren har rett til å klage innen to måneder fra feilen ble oppdaget. Med det sagt så anbefaler vi alltid at dere tar kontakt med oss så fort feilen oppdages – dette med tanke på raskest mulig håndtering og oppklaring av saken. Vi oppretter og sender deg en forhåndsbetalt returseddel i de tilfellene varen har en feil eller hvis den feilaktig har blitt levert til kunde.
Mobiltelefon/Nettbrett/Datamaskiner
Returhuset gir 12 måneders garanti i Norge på mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Dette innebærer at vi reparerer produktet innenfor garantitiden, om det mot formodning blir ødelagt. Får vi ikke til dette, bytter vi kostnadsfritt ut produktet med et likeverdig produkt, eventuelt et bedre. Garantivilkårene for hvert produkt finner du på produktets respektive produktside.
Produktgaranti gjelder:
• Faktura/kvittering vedlegges ved retur av produktet.
• Feilen har blitt meldt inn innenfor den oppgitte garantitiden som gjelder for hvert enkelt produkt.
• Produktet som returneres til oss må være det riktige produktet.
• Produktet returneres til oss i emballasje, godt innpakket/beskyttet.
• Produktet returneres til oss i samme stand som ved feilrapporten.
Produktgaranti gjelder ikke ved:
• For programvareproblemer som løses f.eks. gjennom reinstallasjon av operativsystem eller driversystem.
• Fjerning av skadelig programvare eller virus.
• Ved uforsiktig håndtering av våre produkter som har forårsaket skade.
• Installasjon/konfigurering av tredjepartskomponenter slik som routers, brannmur og lignende.
• Hvis feilen på produktet kan løses ved en eller annen form for programvareinstallasjon, eller at garantiproduktet er feilfritt, debiteres 370 NOK for kontroll og feilsøking. Frakt er lagt til.
Du som kunde har selv ansvar for at eventuell informasjon på harddisken er sikkerhetskopiert. Returhuset er ikke ansvarlig for eventuell tap av gevinst, økte utgifter eller andre kostnader som oppstår som følge av garantisaken.
Hvitevarer – Generelle
Ved kjøp av hvitevarer, gir Returhuset minimum 6 måneders garanti i Norge. Garantien gjelder bare originale produksjonsfeil som påvirker funksjonaliteten og som rapporteres til Returhuset kundeservice innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget. Produksjonsfeil må bemerkes av et godkjent serviceverksted. Hvis det viser seg å være en produksjonsfeil, mottar kunden gratis reparasjon eller erstattes med et tilsvarende produkt og refunderes for eventuelle merkostnader.
Hvitevarer - Bosch/Siemens
For hvitevarer fra Bosch eller Siemens er Returhuset garantiansvarlig i 6 måneder fra salgsdatoen. Deretter gjelder de eksisterende garantivilkår for hvert produkt fra produsenten. Du har med andre ord alltid minst 12 måneders garanti i Norge. Garantien gjelder bare originale produksjonsfeil som påvirker funksjonaliteten og som rapporteres til Returhuset kundeservice innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget. Produksjonsfeil må bemerkes av et godkjent serviceverksted. Hvis det viser seg å være en produksjonsfeil, mottar kunden gratis reparasjon eller erstattes med et tilsvarende produkt og refunderes for eventuelle merkostnader.
Produktgaranti gjelder ikke ved:
- Ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet.
- Hvis installasjonen ikke er utført av en kvalifisert fagperson.
- Eventuelle skjønnhetsfeil.
- For garantisaker, kontakt vår kundservice på info@returhuset.no
- For produsentens garantivilkår, se produsentens nettsted:
https://www.siemens-home.bsh-group.com
https://www.bosch.no
Reparasjonsgaranti
Det gis 3 måneders garanti på reparasjon og reservedeler i Norge, men Returhuset er ikke ansvarlig for feil som eksisterte før reparasjon eller feil på andre komponenter som kan oppstå etter inngrepet. Etter reparasjon har du ikke lenger rett til å bruke garantien til produktet pga. andre feil.
• For programvareproblemer som løses f.eks. ved å installere operativsystemer eller drivere på nytt.
• Fjerning av skadelig programvare eller virus.
• Ved uforsiktig håndtering av våre produkter som har forårsaket skader.
• Installasjon/konfigurasjon av tredjepartskomponenter som rutere, brannmurer og lignende produkter.
Hvis feilen på produktet kan utbedres ved en eller annen form for installasjon av programvare eller garantiproduktet er feilfritt, vil Returhuset belaste kr. 295 ekskl. mva for kontroll og feilsøking: Frakt vil bli lagt til. Kunden er ansvarlig for å sørge for at all informasjon på harddisken sikkerhetskopieres.
Returhuset er ikke ansvarlig for tapt fortjeneste, økte utgifter eller andre kostnader som påløper som et resultat pga. garantisaken.
Forbehold
Vi forbeholder oss retten til eventuelle skrivefeil samt bilder og skrivefeil på nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen, tekniske spesifikasjoner og feil priser. Skulle vi oppdage at en åpenbar prisfeil har oppstått, vil vi kontakte deg umiddelbart angående dette. Skulle det oppdages feil i beskrivelsen eller bildene etter at bestillingen er lagt inn og/eller mottatt, har du selvfølgelig rett til å returnere produktet. Ta kontakt med oss på info@returhuset.no, så hjelper vi deg med retur.
Tilstandsgradering
Tilstandsgradering for mobiltelefoner, nettbrett, datamaskiner og hvitevarer:
Vi deler opp og graderer våre produkter etter hvilken tilstand de befinner seg i.
Ytterligere detaljer finner du under «Tilstandsgradering».
Alle våre produkter er fullt fungerende, nullstilte og har ikke sprekker i skjermen, ei heller på baksiden.
Gjør vi unntak her så kommer det frem tydelig i produktbeskrivelsen.
Til datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett medfølger det alltid lader (ikke originallader).
Force Majeure
Skulle en hendelse utenfor vår kontroll inntreffe, for eksempel streiker, transportforstyrrelser, import- eller eksportforbud, miljøkatastrofer eller andre omstendigheter utenfor Returhusets kontroll, kan det hende at vi ikke kan oppfylle avtalen vårt i løpet av en Force Majeure. Under disse omstendighetene har du og/eller Returhuset rett til å si opp avtalen som er inngått uten sanksjoner.