Vilkår

Samtlige produkter som er merket med tilstandsgradering “WE REUSE” er gjenbrukte produkter, altså produkter som er brukte eller reproduserte bestående av brukte deler. Dette er produkter vi får inn gjennom våre samarbeidspartnere som f.eks forsikringsselskap, returnerte varer fra e-handel, transportskader fra logistikkfirmaer, gjenglemt gods på logistikkterminaler eller stjålet gods fra politiet.

Mange av disse produktene er helt nye, men kan ha skader eller mangle orginalemballasje. For å minimere svinn, tar vi på Returhuset inn, kvalitetssikrer og selger disse merket med “WE REUSE”. Er produktet skadet blir det reparert eller rekondisjonert før salg.

Produktene selges uten brukermanual. Splitter nye produkter selges også i vår nettbutikk, men disse produktene er til sammenligning med overnevnte ikke merket med en tilstandsgradering.

Om du er under 18 år krever vi godkjennelse fra foresatte eller annen oppnevnt ansvarlig verge.

 

Forbrukerens (privatperson) angrerett ved fjernkontrakt:

I samsvar med forbrukerbeskyttelsesloven har forbrukeren i spesifiserte tilfeller rett til å trekke seg fra et kjøp ved å sende inn produktet eller gi beskjed til oss i Returhuset innen 14 dager fra den dagen forbrukeren mottok varen(e). Angrefristen gjelder imidlertid ikke for dataprogrammer når forseglingen er ødelagt. Under dette går også teknisk forsegling (f.eks. Serienummer). Angrerett gjelder kun når varene returneres til oss i uendret tilstand. Legg merke til at overnevnt angrefrist gjelder for privatpersoner, ikke for bedrifter/organisasjoner.
Vil du benytte deg av angrefristen anbefales det at du kontakter oss i Returhuset per e-post returhuset@giabnordic.no og at du samtidig oppgir ordre -og/eller fakturanummer.


Vi opplyser om at dette må gjøres innen 14 dager fra ditt kjøp. Ta alltid vare på din kvittering. Ved benyttet og godkjent angrefrist betales kjøpesummen av produktet tilbake til deg innen 30 dager fra vi mottok produktet. Beløpet overførers tilbake til den samme kontoen som du betalte din bestilling med. Har du betalt med Klarna korrigeres beløpet automatisk på fakturaen.

Ta kontakt med Klarna for mer informasjon: https://www.klarna.com/no/kontakt-kundeservice/


Ved retur av produkt(er) står du som kunde selv for returkostnaden. Du har også ansvaret for at produktet sendes i emballasje og ankommer oss uskadet. Dette gjelder også pakker som ikke blir hentet og dermed blir sendt i retur. Vi forbeholder oss retten til endelig salg, prisendringer og eventuelle saksfeil som kan finnes på vår nettside, evt. i våre annonser. Vi forbeholder oss retten til at produktbildene vi viser på nettstedet ikke alltid samsvarer med produktet.

 

Reklamasjon

Hvis du har mottatt et defekt element, vennligst kontakt oss via e-post på returhuset@giabnordic.no. Ved klager gjelder forbrukerloven som innebærer at forbrukeren har rett til å klage innen to måneder fra feilen ble oppdaget. Med det sagt så anbefaler vi alltid at dere tar kontakt med oss så fort feilen oppdages – dette med tanke på raskest mulig håndtering og oppklaring av saken. Vi oppretter og sender deg en forhåndsbetalt returseddel i de tilfellene varen har en feil eller hvis den feilaktig har blitt levert til kunde.


Tvist

Ved en eventuell tvist kommer Returhuset til å følge allmenn klagenemda for reklamasjonssaker.


Produktgaranti og allmenne garantivilkår


Mobiltelefon/Nettbrett/Datamaskiner
Returhuset gir 12 måneders garanti på mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Dette innebærer at vi reparerer produktet innenfor garantitiden, om det mot formodning blir ødelagt. Får vi ikke til dette, bytter vi kostnadsfritt ut produktet med et likeverdig produkt, eventuelt et bedre. Garantivilkårene for hvert produkt finner du på produktets respektive produktside.

 

Produktgaranti gjelder:
• Faktura/kvittering vedlegges ved retur av produktet.
• Feilen har blitt meldt inn innenfor den oppgitte garantitiden som gjelder for hvert enkelt produkt.
• Produktet som returneres til oss må være det riktige produktet.
• Produktet returneres til oss i emballasje, godt innpakket/beskyttet.
• Produktet returneres til oss i samme stand som ved feilrapporten.

 

Produktgaranti gjelder ikke ved:
• For programvareproblemer som løses f.eks. gjennom reinstallasjon av operativsystem eller driversystem.
• Fjerning av skadelig programvare eller virus.
• Ved uforsiktig håndtering av våre produkter som har forårsaket skade.
• Installasjon/konfigurering av tredjepartskomponenter slik som routers, brannmur og lignende.
• Hvis feilen på produktet kan løses ved en eller annen form for programvareinstallasjon, eller at garantiproduktet er feilfritt, debiterer Returhuset kr. 295 ekskl. mva for kontroll og feilsøking. Frakt er lagt til.

Du som kunde har selv ansvar for at eventuell informasjon på harddisken er sikkerhetskopiert. Returhuset er ikke ansvarlig for eventuell tap av gevinst, økte utgifter eller andre kostnader som oppstår som følge av garantisaken.

 

Hvitevarer – Generelle

Ved kjøp av hvitevarer, gir Returhuset minimum 6 måneders garanti. Garantien gjelder bare originale produksjonsfeil som påvirker funksjonaliteten og som rapporteres til Returhuset kundeservice innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget. Produksjonsfeil må bemerkes av et godkjent serviceverksted. Hvis det viser seg å være en produksjonsfeil, mottar kunden gratis reparasjon eller erstattes med et tilsvarende produkt og refunderes for eventuelle merkostnader.

Hvitevarer - Bosch/Siemens
For hvitevarer fra Bosch eller Siemens er Returhuset garantiansvarlig i 6 måneder fra salgsdatoen. Deretter gjelder de eksisterende garantivilkår for hvert produkt fra produsenten. Du har med andre ord alltid minst 12 måneders garanti. Garantien gjelder bare originale produksjonsfeil som påvirker funksjonaliteten og som rapporteres til Returhuset kundeservice innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget. Produksjonsfeil må bemerkes av et godkjent serviceverksted. Hvis det viser seg å være en produksjonsfeil, mottar kunden gratis reparasjon eller erstattes med et tilsvarende produkt og refunderes for eventuelle merkostnader.

Produktgaranti gjelder ikke ved:

 
Reparasjonsgaranti
Det gis 3 måneders garanti på reparasjon og reservedeler, men Returhuset er ikke ansvarlig for feil som eksisterte før reparasjon eller feil på andre komponenter som kan oppstå etter inngrepet. Etter reparasjon har du ikke lenger rett til å bruke garantien til produktet pga. andre feil.
• For programvareproblemer som løses f.eks. ved å installere operativsystemer eller drivere på nytt.
• Fjerning av skadelig programvare eller virus.
• Ved uforsiktig håndtering av våre produkter som har forårsaket skader.
• Installasjon/konfigurasjon av tredjepartskomponenter som rutere, brannmurer og lignende produkter.

Hvis feilen på produktet kan utbedres ved en eller annen form for installasjon av programvare eller garantiproduktet er feilfritt, vil Returhuset belaste kr. 295 ekskl. mva for kontroll og feilsøking: Frakt vil bli lagt til. Kunden er ansvarlig for å sørge for at all informasjon på harddisken sikkerhetskopieres.
Returhuset er ikke ansvarlig for tapt fortjeneste, økte utgifter eller andre kostnader som påløper som et resultat pga. garantisaken.

 

Tilstandsgradering
Tilstandsgradering for mobiltelefoner, nettbrett, datamaskiner og hvitevarer:
Vi deler opp og graderer våre produkter etter hvilken tilstand de befinner seg i.
Ytterligere detaljer finner du under "Vurdering".
Alle våre produkter er fullt fungerende, nullstilte og har ikke sprekker i skjermen, ei heller på baksiden.
Gjør vi unntak her så kommer det frem i beskrivelsen.
Til datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett medfølger det alltid lader (ikke originallader).

 

Betalingsalternativ for privatpersoner

Som privatkunde av returhuset.no betaler du raskt og enkelt via Klarna. Nedenfor ser du betalingsalternativ:
Betal direkte med bruk av din Bank ID
Betal med kreditt -eller debitkort.

Klarna Checkout er en betalingsløsning der du kan velge følgende betalingsmetode: Klarna Faktura, Klarna konto, kortbetaling eller direkte betaling via internettbank.

Med Klarna Checkout må du bare fylle inn e-postadressen og postnummeret og deretter fullføre kjøpet. Først blir kjøpet bekreftet, deretter velger du hvilken betalingsmetode du vil bruke: Klarna Faktura, Klarna konto, kortbetaling eller direkte betaling via internettbank. Hvis du velger å ikke endre betalingsmåten, blir det Klarna Faktura. Velger du Klarna Faktura, vil en e-faktura sendes til den angitte e-postadressen.

For mer informasjon:

https://www.klarna.com/no/kontakt-kundeservice/



Vi har delt opp våre produkter i generelle graderinger fra «NY» til «B» ut ifra varens tilstand. Alle våre mobiler, datamaskiner og nettbrett er fullt fungerende, nullstilte og har ingen sprekker verken på skjerm eller bakside.

I noen tilfeller gjør vi unntak, men da vises dette i produktbeskrivelsen. Til våre datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett medfølger alltid ladere (ikke originale). Alle våre mobiltelefoner og datamaskiner har minimum 12 måneders garanti.

Les gjerne mer om våre kjøpsvilkår under Produktgaranti og allmenne garantivilkår HER.

Ønsker du å vite mer om hva We Reuse-merkingen innebærer, klikke HER.

Vi har delt opp våre hvitevarer i generelle graderinger fra «NY» til «B» ut ifra varens tilstand. Majoriteten av disse kommer direkte fra produsenten BSH Home Appliances og er helt nye med garanti.

Hvitevarene i vårt sortiment er som regel utgåtte modeller eller kan har mindre kosmetiske skader som en ripe eller en bulk. Disse vil ikke synes når produktene er montert. Dersom skaden skulle befinne seg på frontsiden av produktet vil dette komme tydelig frem i produktbeskrivelsen.

Alle våre produkter er fullt funksjonelle med garanti. Les gjerne mer om våre kjøpsvilkår under Produktgaranti og allmenne garantivilkår HER.

Ønsker du å vite mer om hva We Reuse-merkingen innebærer, klikke HER.

Tilstandsgraderingene nedenfor gjelder generelt for øvrige produkter og returer fra e-handel. Produktene er som regel helt nye og oftest et angret kjøp. Med andre ord fra en som har angret på sitt kjøp hos en av våre samarbeidspartnere.

Alle produkter som kommer inn til oss kontrolleres grundig for å forsikre full funksjonalitet og rengjøres ved behov. For å gjøre det enklere for deg som kunde, får hvert produkt en gradering fra «NY» til «B» som beskriver produktets tilstand.

Produktene kommer med garanti som du kan lese mer om HER.

Ønsker du å vite mer om hva We Reuse-merkingen innebærer, klikke HER.

(NY) ”NY”

  • Helt nytt produkt
  • Aldri brukt
  • Med garanti

(A+) ”PERFEKT TILSTAND”

  • Gjenprodusert i Perfekt Tilstand (Nystand)
  • Display: Ny display
  • Chassi: Nytt chassi
  • Batteri: Funksjonstestet med OK kapasitet

(A) ”VELDIG GOD TILSTAND”

  • Brukt, i Veldig God Tilstand (Minimal slitasje)
  • Display: Ingen slitasje
  • Chassi: Ingen slitasje
  • Batteri: Funksjonstestet med OK kapasitet

(B) ”GOD TILSTAND”

  • Brukt, i God Tilstand (Litt/normal slitasje)
  • Display: Kan finnes små kosmetiske riper
  • Chassi: Kan finnes små kosmetiske riper
  • Batteri: Funksjonstestet med OK kapasitet

(C) ”OK TILSTAND”

  • Brukt, i Ok Tilstand (Med slitasje)
  • Display: Kosmetiske riper/bulker, men ikke noe som påvirker bruksområdet av telefonen
  • Chassi: Kosmetiske riper/bulker, men ikke noe som påvirker bruksområdet av telefonen
  • Batteri: Funksjonstestet med OK kapasitet

(NY) ”NY”

  • Nytt produkt – utgått sortiment/modell
  • Aldri brukt
  • Funksjonstestet med garanti

(A) ”VELDIG BRA TILSTAND”

  • Nytt produkt – kosmetisk skade
  • Aldri brukt
  • Kan ha mindre riper eller bulker
  • Ingen riper eller defekter på fronten, produktet ser uskadd ut etter montering.
  • Funksjonstestet med garanti

(B) ”BRA TILSTAND”

  • Forsikringsparti
  • Aldri brukt
  • Kan ha skader, men det skal komme tydelig frem i produktbeskrivelsen
  • Funksjonstestet med garanti

(NY) ”NY”

Emballasjen kan ha blitt brutt, men produktet er ikke brukt. Det er alltid komplett med alt av tilbehør og brukermanual. Du får altså et helt nytt produkt til en redusert pris der den eneste mangelen/feilen er at emballasjen kan ha blitt åpnet!

(A+) ”PERFEKT TILSTAND”

I dette tilfellet kan produktet ha blitt pakket opp og prøvd. Et A+ produkt er alltid komplett med alle tilbehør, men det kan finnes små tegn på at produktet kan ha blitt prøvd. Et eksempel på dette kan være at kabler ligger løst, eller at man kan se fingeravtrykk. Vi forsøker selvsagt å gjenopprette produktet tilbake til den originale tilstanden før vi sender det til deg!

(A) ”MEGET BRA TILSTAND”

Disse produktene bærer mindre spor av å ha blitt prøvd eller litt brukt, men kommer med alt vesentlig tilbehør. De kan for eksempel ha noen mindre kosmetiske skader som en ripe eller bulk, og brukermanual følger ikke alltid med. Dersom man ikke bryr seg om produktet ser litt brukt ut kan man få en skikkelig god deal!

(B) ”BRA TILSTAND”

Disse produktene har ofte tydelige tegn på at de er blitt brukt og kan har noen skjønnhetsskader som riper eller bulker, men ingen funksjonsfeil. Produktene kan mangle tilbehør, men dette vil komme tydelig frem i produktbeskrivelsen. Disse selges til svært reduserte priser.