Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
Vilkår
Vi elsker gjenbruk! Returhuset.no er en nettbutikk som tilstreber bærekraftig forbruk gjennom å tilby klimareduserte produkter til svært rimelige priser, bra for miljø og lommebok! Returhuset.no drives av miljøselskapet Godsinlösen Nordic AS (orgnr: 920211739) som eies av Godsinlösen Nordic AB ("GIAB") (org.nr 556791-2356), som driver Returhuset og det kommersielle merket Returhuset. Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om moderselskapet Godsinlösen Nordic AB finner du på Returhuset.se under «Om oss».
Selskapsinformasjon
Godsinlösen Nordic AS
Orgnr: 920211739
Smalvollveien 58
0667 Oslo
info@returhuset.no
We Reuse
Samtlige produkter som er merket med symbolet «WE REUSE» er sirkulære produkter som vi forlenger livet på. Dette er produkter vi får inn gjennom våre samarbeidspartnere som f.eks forsikringsselskap, returer fra e-handelere, transportskader fra logistikkfirmaer, gjenglemt gods på logistikkterminaler eller stjålet gods fra politiet.
Mange av disse produktene er helt nye, men kan ha skader eller mangle originalemballasje. Brukermanuel er tilgjengelige på de produkter der det er angitt i produktteksten. For å minimere svinn, tar vi på Returhuset inn, kvalitetssikrer og selger disse merket med «WE REUSE». Er produktet skadet blir det reparert eller rekondisjonert før salg. For at du som kunde enkelt skal forstå hvilken tilstand produktet har, bruker vi tilstandsgraderinger fra «A+» til «C» dersom produktet ikke er nytt. Splitter nye produkter selges også i vår nettbutikk, disse har tilstandsgradering «NY».
Les mer om symbolet «We Reuse» her.
Generelt
Følgende vilkår gjelder når du kjøper på Returhuset.no.
Ved kjøp på Returhuset.no, må du som kunde være 18 år eller eldre. I henhold til norsk lov aksepterer vi ikke kredittkjøp for personer under 18 år.
Når du kjøper på Returhuset.no, inngås en avtale mellom deg som kunde og Returhuset. Vi forbeholder oss retten til i enkelte tilfeller å nekte eller endre en kundes bestilling, for eksempel hvis kunden har oppgitt feil personlig informasjon. Alle priser som vises i nettbutikken er inklusive moms og andre gebyr. Med Returhuset betaler du aldri toll eller andre importgebyr. Fraktkostnad og totalpris vises i kassen.Alle varer som selges via Returhuset.no kan brukes i Norge
Bestilling
Når du foretar et kjøp på Returhuset.no, godtar du de generelle vilkårene. Ved å godta vilkårene våre godtar du at du har fått tilgang til informasjonen om personlig informasjon og godtar bruken av personlig informasjon og informasjonskapsler i samsvar med vår personvernpolicy. Du kan lese mer om hvordan vi behandler din informasjon og vår personvernpolicy her: Personvernerklæring. Når bestillingen er fullført, vil du motta en ordrebekreftelse sendt til e-posten som er oppgitt ved bestilling.
Betaling
Sammen med Klarna Bank AB tilbyr vi betalingsalternativer nedenfor der betaling skjer direkte via Klarna.
Hvis du velger å betale med faktura, vil fakturaen bli sendt ut via e-post når bestillingen din er sendt fra oss. Hvis du ikke har mottatt faktura, kan du se i søppelposten din, da den noen ganger kan forveksles med spam, ellers kan du kontakte vår kundeservice info@returhuset.no.
Faktura
Privatpersoner tilbys en betalingsperiode på 30 dager. Fakturaen sendes til e-posten som er oppgitt når du bestiller den dagen vi sender bestillingen fra lageret vårt. Du har da 30 dager på deg til å betale fakturaen. Vilkårene for betaling innen 30 dager finner du her.
For å kunne betale med faktura, må bestillingen sendes til din registrerte adresse, og du må oppgi fullstendig personlig informasjon.
Ved sen betaling tilkommer et gebyr på 35 NOK. Skulle ikke betalingen skje, vil saken videreføres til Klarnas inkassoselskap og lovpålagt inkassogebyr vil bli lagt til.
Betal nå
Direkte bankoverføring som kobles til din nettbank. Kontoen din blir belastet omtrent to dager etter at du har gjort et kjøp eller bestillingen er sendt fra oss. Mer informasjon om å betale direkte finner du her.
Konto
Klarna Konto er en kontokreditt gitt av Klarna og som gir kredittakeren muligheten til å dele opp betalingen av sine kjøp månedlig med minst 1/24 (minimum 95 NOK) av det totale utnyttede kredittbeløpet eller i samsvar med vilkårene som ble godkjent i kassen. For mer informasjon om Klarna-kontoen, inkludert generelle vilkår og betingelser og standardisert europeisk forbrukerkredittinformasjon, klikk her.
Levering og transport
Alle varer som bestilles før 13:00 på hverdager, pakkes og sendes samme dag!*
Alle varer som bestilles etter 13:00 behandles og sendes normalt innom 1 arbeidsdag.*
*Hvitevarer og andre produkter som leveres på pall med DB Schenker sendes innen 2 arbeidsdager.
Alle ordrer leveres normalt innen 1-7 arbeidsdager. Hver ordreforsendelse fra Returhuset innholder vedlagt pakkseddel og angrerettskjema. Du vil motta en leveringsbekreftelse fra oss på mail når bestillingen blir sendt fra lagret vårt. Denne inneholder de detaljene du trenger for å spore pakken din. Vi bruker Bring og DB Schenker for samtlige leveringer og alle våre pakker er sporbare med et unikt kolli-ID. Skulle det oppstå en forsinkelse i levering utenfor avtalt tid på 1-7 virkedager, vil vi uten forsinkelse, hvis mulig, informere deg om årsaken til forsinkelsen og informere deg om en ny beregnet leveringstid. I disse tilfellene har kunden rett til å kansellere kjøpet uten kostnad. Ved heving av kjøpet grunnet forsinket levering blir pengene refundert via Klarna med samme betalingsmåte som kjøpet ble gjort med, pengene blir refundert når Returhuset har mottatt varene i retur, dog senest 14 dager fra varsling ble gitt. Klarna utbetaler refusjonen innen 30 dager. Har du betalt med Klarna faktura korrigeres beløpet automatisk på fakturaen.
Returhuset.no leverer bare innen Norge, med unntak for Svalbard og Jan Mayen. For bestillinger i Sverige, vennligst besøk vår svenske nettbutikk, www.returhuset.se.
Levering til hentested
Mindre pakker sendes til ditt nærmeste Bring/Posten hentested. Du finner sporingsinformasjon i leveringsbekreftelsen du mottar fra oss via mail når pakken er blitt viderelevert til transportør fra lagret vårt. Når pakken er tilgjengelig for henting, vil du bli varslet via tekstmelding, og pakken blir værende i 7 dager før den automatisk returneres til oss. Fristen kan enkelt og kostnadsfritt forlenges fra 7 til 14 dager via Bring/Posten-appen eller via sms med transportøren. Hvis emballasjen er skadet eller det mangles kolli, må transportøren informeres omgående. For pakker som ikke hentes innenfor tidsfristen krever vi alltid et håndteringsgebyr på kr. 200 i tillegg til returkostnaden.
Hjemlevering
Ved hjemlevering leverer Schenker på dagtid så nær som mulig døren eller porten din. Før levering blir du varslet av transportøren. Du finner sporingsinformasjon i leveringsbekreftelsen du mottar fra oss via mail når pakken er blitt viderelevert til transportør fra lagret vårt. Hvis emballasjen er skadet eller det mangles kolli, må transportøren informeres omgående.
Når du kjøper hvitevarer og andre produkter med en bruttovekt over 20 kg, er det imidlertid alltid en fraktkosnad på kr. 595 med mindre de hentes på vårt lager etter avtale. For mer informasjon ang. henting av hvitevarer selv fra vårt lager, vennligst ta kontakt med oss på info@returhuset.no.
Fraktkostnad
- 20 kg: 99 kr. Bestillingen sendes til nærmeste Bring/Posten hentested.
+ 20 kg og hvitevarer: 595 kr. Bestillingen blir levert på døren/til porten din på dagtid av Schenker.
Henter du ikke ditt produkt tilkommer det alltid et håndteringsgebyr på kr. 200 i tillegg til returkostnaden.
Transportskader
Om du skulle oppdage skade på emballasjen eller produktet ved mottak av bestillingen, må dette informeres til sjåføren ved levering. Merk at ansvaret for produktet overgår til kjøperen når produktet er mottatt og anerkjent. Hvis du oppdager at varen er skadet i leveransen ved oppakking, må du gi beskjed til Returhuset innen 2 virkedager. Ta kontakt med oss på info@returhuset.no for å få hjelp med saken din. Vennligst dokumentere skaden med bilder og vedlegg i e-posten din til oss for raskere behandling av saken din. For mer informasjon om levering, les vår «Leveringsinformasjon» her.
Angrerett
I samsvar med loven om fjernkontrakt har forbrukeren i spesifiserte tilfeller rett til å trekke seg fra et kjøp ved å sende inn produktet eller gi beskjed til oss i Returhuset innen 14 dager fra den dagen forbrukeren mottok bestillingen. Hvis du angrer på kjøpet, vennligst kontakte oss via mail på info@returhuset.no eller via kontaktskjemaet vårt som du finner her: Kontakt oss. For raskere behandling ved benyttelse av angrerett og retur av produkt anbefales det å vedlegge utfylt angrerettskjema i returforsendelsen. Angrerettskjema mottar du vedlagt i den opprinnelige ordreforsendelsen fra oss eller på mail gjennom å kontakte oss.
Angreretten gjelder ikke for følgende varer:
- Varer med brutt forsegling som av hygieniske eller helsemessige årsaker ikke kan returneres. F.eks undertøy, in-ear hodetelefoner, kosmetikk, tannbørster, barbermaskiner, fotbad og lignende produkter.
- Forbruksvarer som åpnede batterier og livsmiddel.
- Digitalt innhold som dataprogrammer der forsegling er brutt. Også tekniske forseglinger som serienummer.
- Digitalt innhold som leveres på andre måter enn på en fysisk måte, for eksempel gavekort, spill, dataprogrammer der tilgang er ved nedlasting fra eller streaming.
- Mobiltelefoner tilknyttet en aktiv aktiveringslås, som iCloud eller Samsung Account.
Hvis du som kunde har angret på et kjøp gjort på Returhuset.no, må kunden innen 14 dager etter mottak av bestillingen, kontakte oss på info@returhuset.no eller via kontaktskjemaet vårt som du finner her: Kontakt oss. Hvis du angrer på kjøpet, er du som kunde ansvarlig for returfrakten, med mindre annet er oppgitt. Du som kunde er også ansvarlig for at produktet returneres i emballasje og ankommer oss uskadet, og at produktet blir sendt innen 14 dager etter at du kontaktet oss. Dette gjelder også pakker som ikke blir hentet og dermed automatisk blir sendt i retur. Husk å lagre kvitteringen på retur forsendelsen.
Returadresse:
Returhuset.no
c/o Godsinlösen Nordic AS
Smalvollveien 58
NO-0667 Oslo
Ved angret kjøp av mobiltelefoner må tilknyttede aktiveringslås som eksempelvis iCloud konto og Samsung Account deaktiveres før du sender inn telefonen. Ved mottak av telefon med aktiv aktiveringslås vil du bli kontaktet av vår kundeservice for hjelp med deaktiveringen. Det angrede kjøpet vil ikke godkjennes før aktiveringslåsen har blitt deaktivert.
Ved angret kjøp av hvitevarer kan du kontakte vår kundeservice for å få hjelp med returfrakten til en fast pris fra kr. 850. Beløpet vil da trekkes i forbindelse med at vi registrerer refusjonen din.
Hvis produktet ikke returneres i uendret tilstand, dvs. at produktet eller originalemballasjen er skadet eller mangles, og produktet har blitt brukt mer enn nødvendig for å bestemme egenskaper eller dets funksjon, trekker vi et beløp som tilsvarer produktets verditap sammenlignet med produktets opprinnelige verdi. I disse tilfellene vil du bli kontaktet og informert om dette.
Så snart vi har mottatt returen og sjekket den, registrerer vi en refusjon på kjøpesummen via Klarna. Refusjonen skjer via Klarna, og pengene blir satt inn innen 30 dager på samme konto som du betalte med for bestillingen din. Har du betalt med Klarna faktura korrigeres beløpet automatisk på fakturaen.
Vi oppretter refusjonen senest 14 dager etter at du har kontaktet oss angående retur, forutsatt at vi har mottatt og godkjent produktet som er blitt returnert. Produktet må sendes tilbake til oss innen 14 dager etter at du kontaktet oss angående retur.
Hvis angeren gjelder deler av en bestilling, vil beløpet for det returnerte produktet bli refundert til deg. Refusjonen skjer via Klarna, og pengene blir satt inn på samme konto som du betalte med for bestillingen din. Har du betalt med Klarna faktura korrigeres beløpet automatisk på fakturaen. Produktretur og tilbakebetaling skal skje uten unødig forsinkelse. For mer informasjon eller spørsmål gjeldende tilbakebetalingen, vennligst kontakt Klarna: https://www.klarna.com/no/kontakt-kundeservice/
Tvist
Ved en eventuell tvist kommer Returhuset til å følge forbrukertvistutvalgets (FTU) avgjørelser..
Garanti og reklamasjon
Reklamasjon
Garantiene som oppgis i vår nettbutikk gjelder bare hos Returhuset, i Norge.
Hvis du har mottatt et defekt produkt/element, vennligst kontakt oss via e-post på info@returhuset.no eller via kontaktskjemaet vårt som du finner her: Kontakt oss før innlevering av produktet til Returhuset. Vennligst avvente beskjed om registrert reklamasjon før produktet sendes i retur. Husk å oppgi feilbeskrivelse. Ved klager gjelder forbrukerloven som innebærer at forbrukeren har rett til å klage innen to måneder fra feilen ble oppdaget. Med det sagt så anbefaler vi alltid at du tar kontakt med oss så fort feilen oppdages – dette med tanke på raskest mulig håndtering og oppklaring av saken.
Vi oppretter og sender deg en forhåndsbetalt returseddel i de tilfellene varen har en feil eller hvis den feilaktig har blitt levert til deg. Dersom defekte eller feilleverte varer sendes i retur med annet enn utstedt returseddel dekker ikke Returhuset returkostnader, med mindre annet er avtalt. Ved mottak vil varen bli undersøkt, og eventuelt reparert/erstattet. Dersom vi ikke har mulighet til å bytte ut eller reparere det reklamerte produktet vil en refusjon opprettes på kjøpesummen og eventuell fraktkostnad. Dersom det ikke er noen feil på varen eller det kan påvises at feilen skyldes feil bruk av produktet, forbeholder vi oss retten til å avvise reklamasjonen. Du vil da bli informert om dette.
Kunden har i henhold til norsk reklamasjonsrett mulighet til å reklamere på produkter kjøpt på Returhuset, innen 2 år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år. For å gjøre det enklere for deg som forbruker, så tar vi på oss ansvaret under hele den garantitiden vi gir. Se mer om dine forbrukerrettigheter på www.forbrukerradet.no. Hvis du er uenig i vår avgjørelse har du anledning til å klage til Forbrukerrådet. Ved tvister følger vi alltid forbrukertvistutvalgets (FTU) avgjørelser.
Har du spørsmål om vår garanti, kontakt oss gjerne på e-post til: info@returhuset.no. Vår garanti påvirker ikke de lovfestede rettighetene du har som forbruker gjennom forbrukerkjøpsloven.
Ved refusjon grunnet reklamasjon blir pengene refundert via Klarna og utbetales innen 30 dager, forutsatt at vi har mottatt reklamasjonen. Vi vil registrere refusjonenen uten forsinkelse, senest 14 dager etter at vi har mottatt reklamasjonen, forutsatt at vi ikke kan reparere eller bytte ut produktet. Refusjonen skjer via Klarna, og pengene blir satt inn på samme konto som du betalte for bestillingen din. Har du betalt med Klarna faktura korrigeres beløpet automatisk på fakturaen.
Mobiltelefon/Nettbrett/Datamaskiner
Returhuset gir 2 års garanti i Norge på mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner*. Dette innebærer at vi reparerer produktet innenfor garantitiden, om det mot formodning blir ødelagt. Får vi ikke til dette, bytter vi kostnadsfritt ut produktet med et likeverdig produkt, eventuelt et bedre. Har vi ikke mulighet til å bytte ut det reklamerte produktet med et likeverdig produkt eller et bedre vil vi refundere deg kjøpesummen og eventuell fraktkostnad. Dersom din enhet er låst til en aktiveringslås som eksempelvis iCloud ved mottak, vil du bli kontaktet av vår kundeservice for hjelp med deaktiveringsprosessen. Aktiveringslåsen må deaktiveres før videre behandling. Garantiperioden for hvert produkt finner du på produktets respektive produktside.
Produktgaranti gjelder:
• Faktura/kvittering vedlegges ved retur av produktet.
• Feilen har blitt meldt inn innenfor den oppgitte garantitiden som gjelder for hvert enkelt produkt.
• Produktet som returneres til oss må være det riktige produktet.
• Produktet returneres til oss i emballasje, godt innpakket/beskyttet.
• Produktet returneres til oss i samme stand som ved feilrapporten.
Produktgaranti gjelder ikke ved:
• Skade forårsaket av uhell, feil bruk, kontakt med væske, brann eller annen ekstern årsak.
• Programvareproblemer som løses f.eks. gjennom reinstallasjon av operativsystem eller driversystem.
• Kosmetisk skade, inkludert, men ikke begrenset til, riper, bulker og skadet plast ved tilkoblinger. Kosmetisk skade innebærer skjønnhetsfeil som ikke påvirker enhetens funksjon, men bare utseende.
• Fjerning av skadelig programvare eller virus.
• Uforsiktig håndtering av våre produkter som har forårsaket skade.
• Hvis et serienummer er fjernet eller forvrengt på enheten.
• Funksjonsfeil eller defekter som oppstår ved systemoppdatering av programvaren på enheten eller feil som oppstår på grunn av forbrukerens sikkerhetskopiering.
• Installasjon/konfigurering av tredjepartskomponenter slik som routers, brannmur og lignende.
• Mobiltelefoner tilknyttet en aktiv aktiveringslås, som iCloud eller Samsung Account.
• Problemer som kan løses ved en eller annen form for programvareinstallasjon, eller at garantiproduktet er feilfritt, debiteres 370 NOK for kontroll og feilsøking. Frakt er lagt til.
Du som kunde har selv ansvar for at eventuell informasjon på harddisken er sikkerhetskopiert. Returhuset er ikke ansvarlig for eventuell tap av gevinst, økte utgifter eller andre kostnader som oppstår som følge av garantisaken.
* Gjelder mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner kjøpt etter 29.09.2022 12:00. Enheter kjøpt før 29.09.2022 12:00 er solgt med 12 måneders garanti.
Hvitevarer - Bosch/Siemens/Electrolux/AEG/Zanussi
For hvitevarer fra Bosch, Siemens, Electrolux, AEG og Zanussi er Returhuset garantiansvarlig i 6 måneder fra salgsdatoen. Deretter gjelder de eksisterende garantivilkår for hvert produkt fra produsenten. Du har med andre ord alltid minst 12 måneders garanti i Norge. Garantien gjelder bare originale produksjonsfeil som påvirker funksjonaliteten og som rapporteres til Returhuset kundeservice innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget. Produksjonsfeil må bemerkes av et godkjent serviceverksted. Hvis det viser seg å være en produksjonsfeil, mottar kunden gratis reparasjon eller erstattes med et tilsvarende produkt og refunderes for eventuelle merkostnader.
Produktgaranti gjelder ikke ved:
- Ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet.
- Hvis installasjonen ikke er utført av en kvalifisert fagperson.
- Eventuelle skjønnhetsfeil.
- For garantisaker, kontakt vår kundservice på info@returhuset.no
- For produsentens garantivilkår, se produsentens nettsted:
https://www.siemens-home.bsh-group.com
https://www.bosch.no
https://www.electrolux.no
https://www.aeg.no
https://www.zanussi.no
Hvitevarer – Generelle
Ved kjøp av hvitevarer, gir Returhuset minimum 6 måneders garanti i Norge. Garantien gjelder bare originale produksjonsfeil som påvirker funksjonaliteten og som rapporteres til Returhuset kundeservice innen 2 måneder etter at feilen ble oppdaget. Produksjonsfeil må bemerkes av et godkjent serviceverksted. Hvis det viser seg å være en produksjonsfeil, mottar kunden gratis reparasjon eller erstattes med et tilsvarende produkt og refunderes for eventuelle merkostnader.
Reparasjonsgaranti
Det gis 3 måneders garanti på reparasjon og reservedeler i Norge, men Returhuset er ikke ansvarlig for feil som eksisterte før reparasjon eller feil på andre komponenter som kan oppstå etter inngrepet. Etter reparasjon har du ikke lenger rett til å bruke garantien til produktet pga. andre feil.
• For programvareproblemer som løses f.eks. ved å installere operativsystemer eller drivere på nytt.
• Fjerning av skadelig programvare eller virus.
• Ved uforsiktig håndtering av våre produkter som har forårsaket skader.
• Installasjon/konfigurasjon av tredjepartskomponenter som rutere, brannmurer og lignende produkter.
Hvis feilen på produktet kan utbedres ved en eller annen form for installasjon av programvare eller garantiproduktet er feilfritt, vil Returhuset belaste kr. 295 ekskl. mva for kontroll og feilsøking: Frakt vil bli lagt til. Kunden er ansvarlig for å sørge for at all informasjon på harddisken sikkerhetskopieres.
Returhuset er ikke ansvarlig for tapt fortjeneste, økte utgifter eller andre kostnader som påløper som et resultat pga. garantisaken.
Forbehold
Vi forbeholder oss retten til eventuelle skrivefeil samt bilder og skrivefeil på nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen, tekniske spesifikasjoner og feil priser. Skulle vi oppdage at en åpenbar prisfeil har oppstått, vil vi kontakte deg umiddelbart angående dette. Skulle det oppdages feil i beskrivelsen eller bildene etter at bestillingen er lagt inn og/eller mottatt, har du selvfølgelig rett til å returnere produktet. Ta kontakt med oss på info@returhuset.no, så hjelper vi deg med retur.
Tilstandsgradering
Tilstandsgradering for mobiltelefoner, nettbrett, datamaskiner og hvitevarer:
Vi deler opp og graderer våre produkter etter hvilken tilstand de befinner seg i.
Ytterligere detaljer finner du under «Tilstandsgradering».
Alle våre produkter er kvalitetskontrollert, fullt fungerende, nullstilte og har ingen sprekker verken på skjerm eller bakside.
Gjør vi unntak her så kommer det frem tydelig i produktbeskrivelsen.
For å spare på miljøet leveres alle våre mobiltelefoner og nettbrett uten lader. Datamaskiner leveres alltid med tilhørende lader.
Force Majeure
Skulle en hendelse utenfor vår kontroll inntreffe, for eksempel streiker, transportforstyrrelser, import- eller eksportforbud, miljøkatastrofer eller andre omstendigheter utenfor Returhusets kontroll, kan det hende at vi ikke kan oppfylle avtalen vårt i løpet av en Force Majeure. Under disse omstendighetene har du og/eller Returhuset rett til å si opp avtalen som er inngått uten sanksjoner.